FANDOM

Person
Fulde navn Andreas Olsen

Andreas Olsen var en bryggeriarbejder der blev ansat på Gl. Carlsberg fra 1. maj 1897.

HistorieEdit

Andreas Olsen søgte arbejde ved Carlsberg og var til samtale med overinspektør Koefoed og blev antaget til start 1. maj 1897, kl. 12 formiddag. Lønnen udgjorde 70 kr. om måneden, to potter øl dagligt, samt logi (uden kost, som han selv skulle betale). Hans job var at kaste støb og grave malt, fysisk hårdt arbejde. Ansættelsen var under patriarkalske forhold og der var således regler for hvornår man skulle være hjemme, sovetid og eventuelle overtrædelse medførte bøder som tilfaldt Valby Asyl.[1]

Andreas Olsen deltog i Gl. Carlsbergs 50 års jubilæum, hvor han genkalder at man mødtes kl. 10 til afsløringen af J.C. Jacobsens statue foran Carlsberg Laboratorium, efterfølgende fik man udleveret et gratiale på en månedsløn, samt en bog med Carlsbergs historie (formentlig Gamle Carlsberg 1847-1897). Klokken 16 var der middag, men allerede klokken 19 måtte han lægge sig, da han skulle møde på arbejde til midnat.[2]

BaggrundEdit

Andreas Olsens historie er citeret i mindre stykker i Skolebesøg på Carlsberg, der er ikke angivet en egentlig kilde, men historien stammer formentlig fra en indsamlet arbejderhistorie.

Henvisninger

Noter
  1. Nielsen, Bryggerihistorie, s. 2, 5-7
  2. Nielsen, Bryggerihistorie, s. 9

Also on FANDOM

Random Wiki