FANDOM

Udgivet tekst
Titel Bryggeriet Neptun - også en historie
Forfatter Tidligere medarbejdere
Udgiver Daghøjskolen, Silkeborg
Udgivet 1992
Støttet af

Bryggeriet Neptun - også en historie er en bog udgivet igennem et projekt ved Daghøjskolen i Silkeborg, for de tidligere bryggeriarbejdere ved Bryggeriet Neptun, der instillede produktionen den 1. juni 1990.

FormålEdit

I september 1989 fyres de første medarbejdere på Neptun, hvilket indvarsler virksomhedens endeligt, med fuldt produktionsstop pr. 1. juni 1990.[1]

I forbindelse med afviklingen af virksomheden og afskedigelsen af medarbejderne oprettedes Bryggeriarbejdernes Arbejdsløshedsklub i Silkeborg. Klubben etablerede et samarbejde med Daghøjskolen om at bevare arbejdspladsens historie for eftertiden, hvilket skete gennem et tre ugers kursus, efterfulgt af videre arbejde af de tidligere bryggeriarbejdere. Det udarbejdede materiale er samlet og opsat sammen med Daghøjskolen, inden den endelige udgivelse i 500 eksemplarer.[2][3]

Struktur og indholdEdit

Bogen er temaopdelt i følgende hovedkapitler:[4]

  • Historien
  • Arbejdsliv
  • Konflikt
  • Lukning
  • Projektet

Under historien beskrives kronologisk, men uafhængigt af hinanden, virksomhedens og fagbevægelsens historie omkring virksomheden. I kapitlet med Arbejdsliv gennemgåes tematisk forskelige arbejdsområder. Konflikt giver et kort historisk rids over et stort antal konflikter på virksomheden, mens Lukning primært opridser grundene til virksomhedes afvikling indenfor Carlsberg Danmark. Projektet lister kort navne på de personer som har deltaget i skabelsen af bogen.

Igennem alle indholdskapitlerne supppleres den primære tekst med personskildringer, af personer som har haft relation til det omtalte område.

Citerede kilderEdit

Bogen har ikke nogen samlet kildefortegnelse, men det referes i teksten, typisk til avisartikler, undtagelsen er den del af kapitlet historien som omhandler fagbevægelsens historie der afsluttes med følgende kildefortegnelse:[5]

  • "Arbejdsliv og faglig organisering i Silkeborg 1840-1940" af Keld Dalsgaard Larsen
  • "Dansk Socialhistorie" bind 6 og 7 af Svend Aage Hansen og Ingrid Henriksen
  • Forhandlingsprotokoller fra hhv.
    • Arbejdsmændenes Fagforening
    • Bryggeriarbejdernes Fagforening

Unøjagtigheder og fejlEdit

Ingen konstaterede[6]

Noter
  1. s. 5+78
  2. Forord, s. 5
  3. Kolofon, s.2
  4. Indholdsfortegnelsen, s. 3
  5. s. 32
  6. Egen konklusion

Also on FANDOM

Random Wiki