FANDOM

Carlsberg Lomme-Leksikon
Uddrag af opslaget JACOBSEN, CARL:

"Bakkegaarden", Valby Langgade 1, var Bolig for Carl J. 1880-89, da han lod Bygn. nedrive og opf. den nuværende Villa (Ny Carlsbergs Hovedbygn. Arkitekt: Prof. Hack Kampmann), hvor Carl J.s ældste Datter, Fru Theodora Vøgg nu har bopæl. - I Tilslutning til den opr. Villa lod Carl J. opføre de tilstødende Sale (nuværende C. Museum) til Indr. af sin Kunstsamling. Denne blev overført til Ny C. Glyptotek v. dettes Indvielse 1897.

om Carlsberg Lomme-Leksikon

Carls Villa var Ottilia og Carl Jacobsens bopæl på Ny Carlsberg.

Villaen har postadresse Valby Langgade 1, 2500 Valby.

HistorieEdit

Oprindeligt lå på dette sted Bakkegaarden, som Carl Jacobsen købte. Siden lod han denne gård nedrive og opførte den nuværende villa.

Der blev tilbygget en vinterhave og denne blev den første af mange sale som siden kom til at udgøre Glyptoteket på Carlsberg, lokaler som siden blev til Carlsberg Museum.[1]

Carl Jacobsen boede på ejendommen til sin død i 1914, først med Ottilia Jacobsen og deres børn, siden med Lili v. Kohl hans hustru af andet ægteskab.[2]

Efter hans død har huset været beboet af hans efterkommere indtil 1998, hvorefter det har været brugt af Carlsberg.[3]

I årene hvor Carlsberg Breweries A/S var samejet med norske Orkla, var Carl's Villa residens for moderselskabet Carlsberg A/S.[4]

Henvisninger

  • Websitet carlsbergbyen.dk, siden om Ny Carlsberg, besøgt 27. juni 2011
Noter
  1. Carlsberg Lomme-Leksikon
  2. Kristof Glamann, Øl og marmor, Carl Jacobsen på Ny Carlsberg
  3. carlsbergbyen.dk
  4. Årsrapporterne 2002 og 2003

Also on FANDOM

Random Wiki