FANDOM

Kirstine Magnella Kogsbølle (f. Djørup) (30. august 1837 - 10. august 1889), var kusine til Carl Jacobsen og hustru til Erhard Kogsbølle. Bosat på Gl. Carlsberg og siden Holtegaard.

HistorieEdit

Magnella Djørup fødtes den 30. august 1837 som datter af Frantsine Kirstine Holst (søster til Laura Jacobsen) og pastor Christian Djørup.[1]

I slutningen af 1850'erne kommer Magnella i huset hos Laura og J.C. Jacobsen på Gl. Carlsberg i Valby. Hendes søster Emilie Djørup er en hyppig gæst i huset.[2]

Magnella bliver forlovet med inspektør Kogsbølle i 1862 og i 1863 holdes deres bryllup af J.C. Festelighederne varer i fire dage og parret bor efterfølgende på bryggeriet Gl. Carlsberg.[3]

Under J.C. Jacobsens udlandsrejse i 1865 forlover Carl Jacobsen sig med Emilie Djørup, et parti som Magnella måske har været involveret i.[4]

Fra 1876 til 1881 bor parret Kogsbølle i Faksehus som er opført til dem af J.C. og da Erhard Kogsbølle fratræder sin stilling i 1881 tager parret først på en længere rejse og bosætter sig i 1882 på Holtegaard.[5]

Parret har en plejesøn, Vilhelm Vallø såvel som en adoptivdatter, men det er ikke klart hvornår de indtræder i familien.[6]

Den 10. august 1889 omkommer Magnella ved en badeulykke i Vedbæk og hendes lig findes aldrig. Ottilia Jacobsen omtaler det som selvmord i et brev til sin mand Carl Jacobsen.[7]

NoterEdit

  1. Nygaards sedler #78430
  2. Glamann, Bryggeren
  3. Glamann, Øl og marmor
  4. Bryggeren
  5. Glamann, Bryggeren samt Søllerød bogen 1987
  6. Emil Chr. Hansen, Erhard Kogsbølle, sider af danske bryggerihistorie
  7. Berlingske Tidende, citeret fra V. Richter, 100 års Dødsfald i Danmark (1791-1890), 1907, i LFL's Bladfonds udgave 2007 samt Øl og marmor

Also on FANDOM

Random Wiki