FANDOM

Begrebet Ny Carlsberg bruges om Carl Jacobsens bryggerivirksomhed, som varemærke for produkter fra denne virksomhed, samt som betegnelse for en del af bryggerianlæget i Valby. Ny Carlsberg indregistrede soltegnet svastika som sit varemærke.

HistorieEdit

I 1871, efter endt uddannelse, vendte Carl Jacobsen hjem til Valby og overtog i leje, Anneksbryggeriet som var bygget til dette formål (omtales som det 1. Ny Carlsberg).

En tvist med hans far J.C. Jacobsen, der opsagde lejeaftalen på anneksbryggeriet, tvang Carl til at bygge sit eget bryggeri på Bakkegårdens jorde, nord for Gamle Carlsberg (omtales som det 2. Ny Carlsberg). Virksomheden ekspanderede og mod afslutningen af det 19. århundrede, måtte han udvide sit bryggeri henover Ny Carlsberg Vej og skaber i denne sammenhæng Dipylon og Elefantporten (omtales som det 3. Ny Carlsberg).

Virksomheden Ny Carlsberg overdrages til Carlsbergfondet, som opretter afdelingen Ny Carlsbergfondet, og dette danner grundlaget for sammenlægningen af Gamle og Ny Carlsberg til virksomheden Carlsberg Bryggerierne.

Also on FANDOM

Random Wiki