FANDOM

Saltum og Neptun Bryggerier A/S er et binavn til Carlsberg Danmark A/S og var tidligerer en selvstændig virksomhed. Virksomheden var en fusion Neptun Bryggeriet, Rørkjær, Saltum-Houlbjerg og Baldur. Den tilbageværende produktion er alene Kildevæld som produceres i Saltum.

HistorieEdit

Neptun Bryggeriet A/S opkøbes af De forenede Bryggerier i 1973 og afvikles i 1990.[1]

A/S Saltum-Houlbjerg Bryggerier opkøbes den 8. juni 1999. Virksomheden har i en årrække samarbejdet med Neptun Bryggeriet A/S. Virksomheden har tidligerer opkøbt Houlbjerg Bryggeri A/S og Mineralvandsfabrikken Rørkjær A/S.[2][3]

Den 1. april 2000 overføres salgsansvaret for Neptun til Saltum-Houlbjerg som ved denne lejlighed skifter navn til Saltum og Neptun Bryggerier A/S. Baldur A/S i Esbjerg overtages fra Albani den 1. maj 2000.[4][5]

Den 11. januar 2007 annoncerer Carlsberg at produktion af discount sodavand indstilles og alene produktionen af Kildevæld vil fortsætte i Saltum.[6]

Den 1. oktober 2010 opløses virksomheden ved fusion (med Carlsberg Danmark A/S?)[7]

NoterEdit

  1. Websiden Jo-Hansen.dk, siden om Silkeborg Bryghus & Neptun, besøgt 11. december 2010
  2. Pressemeddelelse fra Carlsberg, Carlsberg A/S buys A/S Saltum-houlbjerg Bryggerier
  3. Websiden drikkeabc.dk, siden om Saltum & Neptun - Bryggeri, besøgt den 11. december 2010
  4. Årsrapport for Carlsberg A/S, 1999-2000, s. 10
  5. Konkrete datoer fra Websiden drikkeabc.dk, siden om Saltum & Neptun - Bryggeri, besøgt den 11. december 2010
  6. Pressemeddelelse fra Carlsberg, Carlsberg ud af discount sodavand
  7. Opslag på cvr.dk, for Saltum og Neptun Bryggerier A/S

Also on FANDOM

Random Wiki