FANDOM

De samvirkende bryggerier er en betegnelse for den fællesdrift og overskudsdeling som fandt sted mellem Carlsberg Bryggerierne og De forenede Bryggerier i kraft af en aftale indgået i 1903. Aftalen var i kraft frem til fusionen mellem DfB og Carlsberg i 1970.

BaggrundEdit

Der var i 1895 indgået en aftale mellem De forenede Bryggerier, Gl. Carlsberg og Ny Carlsberg, som var gyldig i 10 år indtil 1905. Til afløsning af denne aftale forhandledes en ny udvidet aftale, primært af Overdirektør v.d. Aa Kühle for de nu sammenlagte Carlsberg Bryggerierne og direktør Dessau for De forenede Bryggerier.

Aftalen som skulle gælde indtil 30. september 2000, blev endeligt indgået af Carlsergfondet og DfB den 6. maj 1903, med virkning fra den 1. oktober 1902. Forud for aftalens indgåelse var aftalen for DfBs vedkommende godkendt ved en ektraordinær generalforamling den 14. januar 1903.[1]

Under aftalens vilkår fortsætter de enkelte virksomheder med det fulde ledelsesansvar for egen virksomhed, men disse underlægges et øverste råd og et direktionsudvalg. Denne ledelseskonstruktion består frem til den egentlige fusion af virksomhederne den 10. juni 1970.

Den samlede drift under aftalen og fællesledelsen omtales som de samvirkende bryggerier

Henvisninger og noterEdit

HenvisningerEdit

NoterEdit

  1. Carl Iacobsen, Dansk Brygger-stat, 1. bind, s. 112

Also on FANDOM

Random Wiki